A koronavírus által kialakult helyzet számos céget arra késztet, hogy otthoni munkavégzésre kérje dolgozóit, amely során a máskor irodában végzett munkát otthonról kell megoldanunk. Természetesen otthonunkból dolgozni teljesen más, mintha a megszokott irodai környezetben tennénk, azonban nagyon fontos, hogy megtegyünk bizonyos lépéseket annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabbak legyünk és mégis a lehetőségeknek mérten megőrizzük a magánélet és munka egyensúlyát. A következőkben ehhez gyűjtöttünk össze hasznos tanácsokat.

1. Reggeli rutin

Amikor meghallottuk, hogy az iroda helyett home office vár ránk a következő hetekben, mindannyiunkban feléledt a gondolat, hogy majd pizsamában, laptoppal az ölünkben végezzük a munkánkat és örülünk annak, hogy még csak egy farmert sem kell felvennünk ahhoz, hogy válaszolhassunk egy e-mailre. Pedig azok, akik régóta végzik a munkájukat otthonról, erről egészen másképp vélekednek és

a megszokott reggeli teendőink elvégzését javasolják.

A home office során is javasolt lecserélni a pizsamánkat, és valami kényelmes, mégis rendes ruhát magunkra ölteni. Annak ellenére, hogy most épp nem előzi meg tömegközlekedés a munkakezdést, még tartsuk be a hétköznap reggeli rutinunkat, ezzel is jelezve a szervezetünknek, hogy bizony egy dolgos hétköznapi elé nézünk még akkor is, ha épp nem kell elhagynunk hozzá a lakást.

2. Elkülönített munkaállomás

Nincs is jobb érzés, mint a kanapén párnákkal és puha pokrócokkal körbe bástyázva magunkat, a laptopba bújni és onnan megoldani a munkahelyi ügyeinket. Azonban akkor lehetünk a legproduktívabbak, ha kijelölünk egy dedikált helyet, ahol csak a munkákat végezzük. Ez azért is jelentős, mert ezzel jelezzük magunknak és a velünk egy térben élőknek, hogy ha leülünk a kijelölt helyünkre, akkor mi azért vagyunk ott, hogy a munkákkal foglalkozzunk és semmi mással.

Ha nincs arra lehetőségünk, hogy egy teljesen elkülönített helyet jelöljünk ki, akkor is rendkívül fontos, hogy

semmi esetre se az ágyunkból dolgozzunk, mert nem egészséges az, ha egyetlen helyen összpontosul a munka, a pihenés és az intimitás.

Tippek a sikeres home office-hoz

3. Kommunikálj

Az otthoni munkavégzés egyik nagy hátránya, hogy a korábban közös térben, kollégákkal együtt végzett munka teljesen magányos tevékenységgé válik, hiszen nincs kivel összefutni nap közben, ötletelni egy nehéz projekten, vagy egyszerűen csak váltani néhány szót a napunkról. Ezért is ajánlja sok szakember, hogy még ilyenkor is mindennap lépjünk kapcsolatba valakivel.

Legyen az egy videós meeting, üzleti telefon, vagy csak egy gyors helyzetjelentés a munkatársakkal arról, hogy kinek hogy halad a munka, hogy viseli a kialakult helyzetet vagy csak milyen volta a napja.

Elengedhetetlen, hogy kapcsolódjunk valakihez, még ha csak virtuálisan is, hiszen társas lények lévén az interakció nélkülözhetetlen az egészséges működésünkhöz.

4. Ne tévézz!

Multi-tasking világunk egyik leggyakoribb tevékenysége a háttérfogyasztás, amely során egy feladat közben másodlagos cselekvésként valamilyen médiumot fogyasztunk, ez pedig a legtöbb esetben a televízió. Szinte már megszokás, hogy ha csinálunk valamit, közben bekapcsoljuk a tv-t is, mert mégis csak jobb az, ha szól valami a háttérben, ezzel pedig agyon is csaptuk a hatékonyságot. A tv, még ha csak háttérzajként is alkalmazzuk, könnyen csökkentheti a koncentrációnkat, elvonhatja a figyelmünket és egy-egy, máskor könnyen elvégezhető feladat is sok időt vesz igénybe.

Ha mindenképpen szeretnénk valamivel megtörni otthonunk csendjét, hallgassunk instrumentális zenét.

Akár a klasszikus zeneszerzőket, akár a Harry Potter és a Star Wars zenék atyját, John Williams-t választjuk, garantált a könnyed hangulatú munkavégzés és a koncentráció zavartalansága.

5. Mindenkinek jár a szünet

Az ebédszünet, illetve óránként 5-10 perc pihenés a home office-ban is ugyanúgy jár, ahogy az az irodában is járna, hiszen ezekre az apró megállókra igenis szükség van ahhoz, hogy minőségi munkát tudjunk végezni és ne jelentsen extra nehézséget az, hogy a megszokott környezettől eltérő helyen végezzük a munkánkat.

Álljunk fel, sétáljunk otthon egy kört, igyunk egy keveset és mehet minden tovább!

Tippek a sikeres home office-hoz

6. Munkaidő

Nem szabad elfelejteni, hogy annak ellenére, hogy otthonról dolgozunk, mint minden jónak, annak is véget kell egyszer érnie.

Fontos tehát, hogy amint elérkezett a munkaidőnk vége, fejezzük be az aktuális feladatainkat, küldjük el az utolsó e-maileket és intézzük el az utolsó telefonokat, aztán zárjuk be az alkalmazásokat, csukjuk be a gépünket és álljunk fel onnan, ahol eddig dolgoztunk.

Így tudjuk jelezni magunknak és mindenkinek, hogy az adott napra elvégeztük a munkánkat és már foglalkozhatunk olyan dolgokkal, amelyekre munkaidőben nincs időnk. Ne feledjük, ha megszokott helyzetben a munkaidőnk végeztével is felállnánk és hazamennénk, akkor ezt most is tegyük meg, még akkor is, ha a hazamenetel sokkal rövidebb, mint egyébként lenne.

7. Szólj, ha gond van!

Az, hogy most épp egyedül vagyunk otthon és a kollégáink nélkül végezzük a munkánkat, még nem jelenti azt, hogy valóban egyedül vagyunk. Ha önállóan nem megy, vagy nehézségbe ütközünk a munkánk során, akkor ugyanúgy ne féljünk segítséget kérni, ahogy az irodában sem félnénk.

Egy megváltozott helyzet mindenki számára okoz akár olyan nehézségeket is, amelyekkel egy megszokott szituációban nem kerülnénk szembe

– hogyan érem el az irodai szervert, nem tudom, hogy működik a videós meeting stb. –, de ne feledjük, ezekkel a nehézségekkel nem csak mi, hanem mindenki szembesül.