Legnagyobb kincsünk az egészségünk. Azonban számos olyan hatás ér minket nap, mint nap, amelyek károsíthatják, és amelyeket alig, vagy egyáltalán nem tudunk befolyásolni. Ilyenek például a légszennyezettség, a környezetünket átható vegyi anyagok vagy a különféle vírusok. Jó hír viszont, hogy életmódunkkal sokat tehetünk azért, hogy bizonyos betegségek kockázatát csökkentsük és életminőségünket javítsuk. Cikkünkben hasznos tippeket adunk, hogy immunrendszerünket felturbózzuk!

Antioxidánsok

Az antioxidánsok a szervezetünkben felhalmozódó szabad gyökökkel szembeni védekezés fő fegyverei. A szabad gyökök a sejtek anyagcseréjének melléktermékeként jönnek létre vagy külső forrásból is származhatnak, a környezet­szennyezés, a vegyileg szennyezett élelmiszerek, a stressz, vagy az elektroszmog kereszttüzében élt modern életünk részeként. A szabad gyökök szervezetünk bármely anyagában és szövetében kárt okozhatnak, oxidációval rombolhatják egészséges sejtjeinket, szerepük sok betegség esetén kimutatható. Az antioxidánsok úgy veszik fel ellenük a harcot, hogy képesek kötődni az instabil oxidánsokhoz, és semlegesíteni azokat. Antioxidánsokat szervezetünk is képes előállítani, de jórészt táplálkozás útján tudjuk őket bejuttatni.

  • Fő forrásai a minél színesebb zöldségek és gyümölcsök, közöttük is kiemelkedőek a piros bogyósak, a cékla, a gránátalma, a narancs, a spenót, az alma és a sárgarépa.
  • A hétköznapokban praktikus, ha préselt vagy turmixolt formában készítünk el színes, vitamindús finomságokat, így könnyen felszívódó, jól hasznosuló formáját választjuk a kertek csodaszereinek. Készítsünk zöld turmixokat, amelynek alapját a spenót és a zeller, édeskés ízét pedig egy alma vagy fél banán adja.
  • Jó hír a csokoládé kedvelőknek, hogy a magas, legalább 80 %-os kakaótartalmú étcsokoládé bővelkedik antioxidánsokban. Napi 1-2 kockát együnk meg bátran, amellyel a további édesség iránti vágyunkat is csökkenteni tudjuk.
  • A csipkebogyó természetes C-vitamin forrás. A benne lévő antioxidánsok a bőrünkre is jó hatással vannak, ha pedig rendszeresen iszunk csipkebogyóteát, azzal megerősíthetjük a sejtjeinket, és az öregedés ellen is küzdhetünk.

Gyógynövények

Megannyi gyógyhatású növényt ajándékoz nekünk a természet. Felhasználásuk terén is széles a lehetőségeink tárháza, készíthetünk belőlük teákat, egyik-másik gazdag íz-világának köszönhetően pedig ételeinket is megfűszerezhetik.

  • A gyömbér immunerősítő képességére évszázadok óta támaszkodnak a népi orvoslásban. Úgy tartják, a növény felmelegítő hatásának köszönhetően segít gátolni a szervekben a toxinok felhalmozódását, támogatja a nyirokrendszer tisztulását. Illóolaja is a betegségek széles körében alkalmazható, az immuntámogató és a gyulladáscsökkentő hatása miatt.
  • A homoktövisnek nagyon magas a C- és E-vitamintartalma, de egyéb ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaz. A benne lévő flavonoidoknak köszönhetően pedig az ún. oxidatív stressz káros hatásai ellen is felveszi a harcot, és védi sejtjeinket.
  • A bodza növényről már Hippokrátész óta úgy tartják, hogy kulcsfontosságú az immunrendszer megerősítéséhez. Előszeretettel javasolják a megfázás, influenza, allergia ellen, amelyek esetén valóban hatékonynak is bizonyul. Teaként vagy szörpként fogyasztva a legnépszerűbb.

Pre- és probiotikus hatású élelmiszerek

Szakértők gyakran hangsúlyozzák, hogy az egészséges immunrendszer a bélflóránál kezdődik. A probiotikus hatású készítmények jelentős segítséget nyújtanak a bélben található mikroorganizmusok pótlásában és a bélflóra helyreállításában, táplálékukként pedig a prebiotikumok szolgálnak. Folyékony vagy tabletta formában kaphatóak, de jó tudni, hogy jelentős részük táplálkozás útján is a szervezetünkbe juttatható.

  • A savanyú káposzta bővelkedik vitaminokban, erősíti az immunrendszerünket és javítja a bélműködésünket, probiotikus hatású élelmiszer. A valódi probiotikumok érdekében azonban ne konzerv savanyú káposztát válasszunk, mert a pasztőrözési eljárás során elpusztulnak a jó baktériumok, hanem készítsünk házi készítésű savanyú káposztát!
  • Kovásszal készült pékáruk fogyasztása előszeretettel javasolt az élesztős társaikkal szemben. A bélflóra számára a kovászos kenyér valódi prebiotikum, amely táplálja a jó bélbaktérimokat, és az egészségünk számára oly fontos mikrobákat.
  • Kefír: A kefír gazdag probiotikum forrás, számos jótékony baktérium- és élesztőtörzset tartalmaz, emellett fehérjetartalma is kiemelkedő.

Életmód tippek

Nem csupán a táplálkozási szokásainkkal tudjuk immunrendszerünket támogatni, hanem egyéb életmódbeli tényezőinkre is érdemes odafigyelnünk vitalitásunk megőrzéséért.

  • A folyadékpótlás elengedhetetlen egészségünk szempontjából. Igyunk meg napi kb. 3 liter vizet, hiszen a belső hidratáltság a szervezetünk optimális működésének egyik alappillére.
  • Rendszeres sport és fizikai aktivitás jelentősen támogatja testünk és szellemünk egészségét. Jót tesz a vérkeringésnek, növeli ellenálló képességünket és számos betegség kockázatát csökkenti.
  • Kiránduljunk, sétáljunk a szabad levegőn, amikor csak lehetőségünk adódik rá. A természet közelsége, a nyári napfény, a nyugodt környezet mind-mind jó hatással van az energia szintünkre.
  • Szakértők előszeretettel hívják fel a figyelmünket a megfelelő mennyiségű (napi 7-8 óra) alvás fontosságára Kiegyensúlyozott életmódot úgy élhetünk, ha annak a minőségi pihenés és regenerálódás és szerves részét képezi.
  • A betegségekkel szembeni ellenálló képességünket gyengíti a stressz és a negatív lelki állapot. Törekedjünk arra, hogy a stressz szintünket mérsékeljük, és esetleges belső terheinken segítsünk. Ehhez hasznos, ha relaxációs gyakorlatokat végzünk, meditálunk, vagy kreatív hobbit keresünk.