Az ősz beköszöntével a napfényes hetek sem kényeztetnek tovább minket, ami a szervezetünkre is kifejti hatást. Vannak, akik napi rutinjának szerves részét képezi a vitaminpótlás, mások elzárkóznak előle mondván, hogy felesleges.

Az utóbbi hetekben azonban meglepő módon az a hír látott napvilágot, hogy a D-vitamin az, amely igen hatékonynak bizonyul a koronavírus ellen folytatott harcban. Cikkünkben alaposabban körbejártuk, hogy mit is kell tudnunk erről a vitaminról és milyen formában érdemes azt a szervezetünkbe juttatni!

Az egészséges életmód, a vitaminok jelentőségét is gyakran emlegetik a koronavírus-járvány elleni védekezés fontos részeként. Számos nemzetközileg is elismert kutatóintézet és orvos fogalmazta meg az álláspontját arról, hogy a D-vitamin bevitel jelentőségére jóval nagyobb hangsúlyt kellene fektetnünk, ugyanis akár 70 százalékkal is csökkentheti a koronavírus fertőzés valószínűségét.

D –vitaminról

A D-vitamin egyike a zsírban oldódó vitaminoknak (D, E, K, A-vitaminok). A kutatások szerint az európai emberek többségének D-vitamin-hiánya van, ami csontritkulást, hormonzavarokat okozhat és általános értelemben is csökkenti immunrendszerünk ellenálló képességét. Az optimális beviteli mennyiségről azonban tudnunk kell, hogy a D vitamin túladagolható, ami fejfájással, rossz közérzettel, hasmenéssel, hosszabb idő után pedig a csontozat és a vese károsodással is járhat.

Mennyi az ideális?

Lakóhelyünk földrajzi elhelyezkedése és életkorunk függvénye is, hogy kinek mekkora dózisra van szüksége. Nyáron, ha sokat tartózkodunk a napon, akkor onnan jelentős mennyiségű D-vitamint tudunk begyűjteni, ezekben az évszakokban nem szükséges kívülről azt pótolni. Viszont ősszel és a téli hónapokban, amikor nem jutunk elég napfényhez, 6-8000 NE tartalmú vitaminkészítmény is szükséges lehet. A dobozokon minden esetben fel van tüntetve a tartalmazott mennyiség.

Mikor szedjük?

Mivel zsírban oldódó vitamin, így célszerű étkezéssel együtt a szervezetünkbe juttatni. Fontos azonban, hogy azt ne kövesse legalább egy órán keresztül koffeinbevitel. Tehát ne úgy időzítsünk, hogy reggeli után bevesszük, amelyet követően kávénkat is elfogyasztjuk, mert az csökkenti a vitamin felszívódásának hatékonyságát.

Ha valamilyen alapbetegségünk van, vagy tartósan gyógyszert szedünk, a D-vitamin számunkra megfelelő pótlásáról inkább egyeztessünk háziorvosunkkal!

forrás: index.hu