Most, hogy lakásunkat csupán indokolt esetekben hagyhatjuk el, eljött az ideje, hogy tudatosan menedzseljük bevásárlólistánkat és betartsuk végre azt az újévi fogadalmunkat, hogy idén többet fogunk főzni. Kevesen mondhatják el magukról, hogy a karantén előtt is előre megtervezték heti étkezéseiket, azonban most egy kicsit mindenkinek körültekintőbben kell eljárnia a konyhában is. Néhány pontban összeszedtük, hogy milyen „szabályok” segíthetnek minket abban, hogy a napi étkezéseink ne csak pizzarendelésből és rántottából álljanak.

Tudatos bevásárlólista
Az első és legfontosabb szabály az, hogy mielőtt bevásárolni indulunk, gondoljuk át, mit szeretnénk főzni a héten.

Rengeteg #karanténkonyha segítséget találhatunk most az interneten: az ismert gasztronómiai magazinok, mint például a Street Kitchen vagy a Lila füge is készültek olyan receptekkel, amelyek a karantén alatt nagy segítséget nyújthatnak. A kidolgozott bevásárlólista már fél siker!

Fontos megjegyezni, hogy csak a következő bevásárlásig tervezzünk, tehát kerüljük el több kilónyi liszt vagy egyéb száraz élelmiszer beszerzését.

Amikor vásárolni megyünk jusson eszünkbe, hogy amire nekünk szükségünk van, arra másoknak is szükségük lehet,

ezért tényleg csak annyi mennyiséget pakoljunk a bevásárlókosarunkba, amely valóban indokolt és nélkülözhetetlen a következő néhány napban.

Élelmiszerre mindig lesz szükség, ahogy a kijárási korlátozás is lehetőséget biztosít számunkra, hogy bármikor elmehessünk bevásárolni, ezért attól sem kell tartanunk, hogy esetleg bezárják az élelmiszerüzleteket és emiatt hatalmas mennyiségű alapanyagot és ételt kell felhalmoznunk.

Tartós élelmiszerek

A heti menü megtervezésénél próbáljunk arra koncentrálni, hogy ne csak néhány napig legyen mit ennünk.

Hasznos lehet, ha a hét végére olyan ételeket tervezünk, amelyeket mirelit, száraz vagy konzerv alapanyagokból is el lehet készíteni. Ilyen lehet egy klasszikus mexikói chilis bab, pesztós tészta vagy akár egy csicseriborsó curry.

A kenyér kérdése megosztó lehet, hiszen a közösségi média platformok kenyérsütő lázban égnek (valószínűleg a felhalmozott liszt és élesztő mennyiség miatt).

Azonban ne csüggedjünk, ha nem szeretnénk belevágni a kenyérsütés rejtelmeibe, a boltban vásárolt cipókat nyugodtan lefagyaszthatjuk felszeletelve, így reggelente az aznapra elegendő mennyiséget elő tudjuk venni, és nem szükséges boltba mennünk.

Az olyan alapanyagok, mint a liszt és a cukor jól záródó edényben, száraz és hűvös helyen tárolva szinte korlátlan ideig felhasználhatóak maradnak, míg a száraz tészta és a napraforgóolaj eredeti, bontatlan csomagolásában hosszú hónapokig megőrzi szavatosságát. Bizonyos élelmiszereket, mint például a tojás vagy a hagyma akár szobahőmérsékleten, akár hűtőszekrényben is tárolhatunk, míg néhány zöldség és gyümölcs, mint az avokádó és a banán tovább frissek maradnak, ha a hűtőszekrényben tartjuk őket.

Az okos és praktikus tárolás nagyban megkönnyíti azt, hogy minden élelmiszerünkből kihozzuk a lehető legtöbbet, amelyhez további trükköket itt találhatunk.

A maradék felhasználása

Fontos szempont, hogy próbáljuk minimálisra csökkenti a szemétbe dobott, egyébként még felhasználható alapanyagok, ételek mennyiségét. Alapvetően ez a karanténmentes hétköznapokra is vonatkozhat, de most, hogy fontos az utcára lépés elkerülése, még hangsúlyosabbá válhat.

Amennyiben előre látjuk, hogy egy bizonyos ételből sokat csináltunk, elkészítés után fagyasszuk le egy részét, így az még néhány hónapig is fogyasztható lesz. Próbáljunk kreatívan bánni a készételekkel: ha például szerdán már unjuk a hétfői csirkepörköltet, akkor csütörtökön készítsünk hozzá főzeléket, vagy belőle székelykáposztát, hortobágyi húsos palacsintát vagy akár rizses húst.

Megmaradt alapanyagaink esetében szintén fontos észben tartani a fagyasztás lehetőségét, de nyugodtan csinálhatunk egy „amit a hűtőben találtam” salátát, pizzát vagy egyéb maradékmentő finomságokat.

Egyszerű, de nagyszerű!

A karantén étrendünknél célszerű lehet az egyszerűségre törekedni. Pénzügyileg is jobban járunk, ha nem a legbonyolultabb és legdrágább összetevőkből készült recepteknek esünk neki egy kedd délelőtt, illetve kisebb a hibázás lehetősége is. Az ismert, egyszerű receptekből könnyebben csinálunk nagyobb mennyiséget is, ami bebiztosíthat minket olyan napokon, amikor egyáltalán nincs kedvünk a konyhában főzőcskézni.

MyFridgeFood

Ahogy egyre több időt töltünk otthon, egyre többször van időnk főzni és egyre többször kerülünk szembe azzal a problémával, hogy az összes bevált receptünket felhasználtuk és nincs kedvünk ismét ugyanazt a fogást enni, mint néhány nappal ezelőtt.

Erre a szituációra nyújt remek megoldást a MyFridgeFood nevű angol weboldal, ahol a szokásos „megnézem, mit vegyek egy adott recept elkészítéséhez” folyamat megfordul és

a felület a recepteket alakítja hozzánk.

A művelet nagyon egyszerű: a platformon csak bepipáljuk azokat a hozzávalókat, amelyek épp megtalálhatóak a hűtőnkben – vannak speciális opciók, mint „csirke” vagy „cheddar sajt”, de olyan általános lehetőségeket is választhatunk, mint „zöldség” vagy „gyümölcs” −, az oldal pedig felajánl számunkra több receptlehetőséget is, amelyek a kiválasztott élelmiszerekből könnyen elkészíthetőek. A receptek így értelemszerűen nem túl bonyolultak vagy időigényesek, és a legtöbbhöz tényleg csak 3-4 hozzávaló kell.

A találatok nagyon is részletesek, hiszen

a recept mellett ott van a főzési idő, a kalóriaszám, a zsír-, szénhidrát- és fehérjetartalom is, így azok számára is megoldás lehet az oldal, akik valamilyen okból kifolyólag nagyon odafigyelnek az étrendjükre.

Sőt, rá is szűrhetünk a találatokra, hogy előételt vagy főételt keresünk, netán vegetáriánus vagy húsos falatokra vágyunk.