Sérülés után megüti az ízületet

C-vitamin ízületi betegségek kezelésére

Téli sportok és baleset-megelőzés — interjú Dr. Sallai Imre ortopéd-traumatológussal A téli időszakban kevés izgalmasabb dolog létezik egy gyors sípályánál vagy egy trükkös snowboardmenetnél, ugyanakkor a téli sportok szerelmeseinek kiemelten oda kell figyelniük a baleset-megelőzésre is, ugyanis a felkészületlenség és figyelmetlenség nemcsak ficamot vagy szalagszakadást eredményezhet, de akár tragikus fejsérülésbe is torkollhat.

Sallai Imre ortopéd-traumatológus szakorvossal beszélgettünk a baleset-megelőzés lehetőségeiről, a felelősség kérdéséről, a rehabilitáció sikerességének alapfeltételeiről. Ortopéd sebészként azt tapasztaljuk, hogy ha nem is növekszik a betegterhelés, de a panaszokkal érkező emberek valóban egy tematika szerint csoportosulnak.

Látjuk a különböző, a szezonalitásból adódó sérülésekhez, például a síeléshez kapcsolódó eseteket. Ám a tendencia ellenére az ortopédia tervezhetőbb; ebben az időszakban inkább a traumatológiát lepik el a csúszós utak és járdák miatt balesetet szenvedő emberek, jellemzően csukló- boka- váll- és combnyaktörés sérülésekkel. Akkor maradjunk a sportnál. A téli sportokat illetően melyek a legjellemzőbb sérülések? Igazából mindkettő esetén könnyű sérülést összeszedni.

Mentő; fájdalomcsillapító kenőcsök ibuprofen alapján stb. A kenőcs alkalmazása után kötszert kell felhelyezni, amely megakadályozza a kórokozók bejutását a sebbe.

Síelés esetén talán gyakrabban sérülnek a térdek, míg a snowboardban inkább a csuklók és a fej sérülése jelent kockázatot. Közelebbről nézve síelés esetén a le nem oldódó léc, illetve a térd megcsavarodása jelenthet problémát. A vállak sérülései — ami lehet ficam vagy akár a felkarcsont törése is — mindkét tevékenység során bekövetkezhetnek, ahogy a vállat a mellkashoz függesztő ízület ficamodása is.

Emellett ott vannak a fejsérülések is, amelyek a pálya egyenetlenségei, hibái, illetve a másokkal való összecsúszás, ütközés miatt következhetnek be. Minden ide vonatkozó ajánlás kiemeli a fejet védő sisak, a gerinc- a térd- és a csuklóvédő fontosságát, ezek ugyanis nemcsak a sérülésmegelőzés eszközei, de bekövetkezte esetén annak mérséklésében is szerepet játszanak.

sérülés után megüti az ízületet közös fenyőolaj kezelés

Úgy tűnik, hogy nagyon oda kell figyelnünk. Az említett védőfelszereléseken kívül mire van még szükségünk, mit érdemes magunkkal vinnünk, ha igazán felkészülten sérülés után megüti az ízületet eltölteni azt a bizonyos egy hetet a sípályán?

Kopott lábujj. Zúzódott nagylábujj: mik a tünetek és mit kell tenni

Mi kell ahhoz, hogy legalább alapszinten kezelni tudjuk magunkat, ha arra van szükség? Érdemes egy alap házipatikát vinnünk, ami tartalmaz láz- és fájdalomcsillapítót, görcsoldó gyógyszert, bármilyen eshetőség miatt, de mozgásszervi panaszokra gyulladáscsökkentő tablettát és kenőcsöt, bemelegítő krémet, fiziotapet, sérülés után megüti az ízületet, Ca- és Mg-pezsgőtablettát, fáslit, és ha korábban használtunk rögzítőt, akkor azt is érdemes elvinni. Sérülések esetén fizikailag mi történik például a térdünkben, a bokánkban?

  • Ízületek és minden csont fáj a menopauza után - A váll-váll artrózisa
  • Térd traumás sérülései - Belső meniscus sérülés
  • Fájdalom a könyökízületben és osteochondrosis
  • Térd kezelésére
  • Horváth Balázs, általános orvos A legtöbb térdsérülés hobbisportolás közben alakul ki, leggyakrabban a szalagok és a meniscusok érintettek.

Nézzük meg a térd példáján. A térd stabilizációjában kettő oldal- és kettő keresztszalag játszik szerepet. Az oldalszalagok és az elülső keresztszalagok azok, amelyek a leginkább hajlamosak a sérülésekre.

sérülés után megüti az ízületet ujjak és izmok ízületi fájdalmai

Utóbbiak főleg az úgynevezett csavarásos behatások során veszítik el a stabilizációs képességüket és pattannak el húrként. De sérülhet a belső- és a külső oldalszalag is. Az oldalszalagok konzervatív, vagyis nem műtétes kezeléssel jól gyógyulnak, bár hosszú rehabilitációs időre van szükség.

  1. Gerinces Magazin » Gerincsérülés sportoláskor – Mikor forduljunk orvoshoz?
  2. C-vitamin ízületi betegségek kezelésére - Az étkezés is befolyásolja a tüneteket
  3. Módszerek térd osteoarthrosis kezelésére
  4. C-vitamin ízületi betegségek kezelésére Gyuri bácsi az ízületi bántalmakról beszél gonartrosis, amely deformálja a térd artrózisát Ízületi gyulladás és ízületi gyulladás különbségek az ízületek fájnak, mintha égne, vansiton kondroitin és glükózamin fájdalmak voltak a csípő- és térdízületekben.
  5. Izomsérülések, húzódások, zúzódások kezelése Sérülés után megüti az ízületet
  6. Milyen kenőcsöket használnak az artrózis kezelésére
  7. Térdfájdalom kocogás után

Ha a szakadás nem teljes, akkor megvan a remény arra, hogy a szalag visszaheged, így őrizve meg a térd stabilitását. Viszont az elülső keresztszalag nem rendelkezik ezzel a képességgel, tehát ha a térd instabil marad a sérülés után, akkor a legtöbb esetben műtéti beavatkozásra van szükség.

Hogyan lehet a testet felkészíteni erre a fizikai terhelése? Például nekem mit kellene tennem a rajt előtt a pálya tetején? A lesiklás megkezdése előtt érdemes követnünk az Amerikai Ortopéd Sebészek Társaságának AAOS ajánlását, ami szerint — elkerülve a hideg izmokkal való pályára lépést — a lesiklás előtt szánjunk három—öt percet a bemelegítésre.

Emellett az aktív nap végén is sokat tehetünk magunkért az elsavasodott combizmok lenyújtásával, illetve SMR henger használatával. Ezekre érdemes odafigyelni, mert noha szeretünk síelni, a szervezetünk három—négy nap után elfárad — minden további nap már túlzott megterhelést jelenthet. Mindezek mellett ügyelnünk kell a folyamatos folyadékpótlásra is, mert igazán fókuszt tartani csak hidratáltan lehetséges, márpedig kint a pályán a figyelemre nagy szükség van. Ne legyünk restek megállni sem, ha fáradtak vagyunk, akár óránként is pihenhetünk, ha arra van szükség.

Némi vigaszt jelenthet talán, hogy ha már megtörtént a sérülés, akkor a duzzanatot is csökkentheti gyógytornával.

Az emberek jelentős része nem síeléssel tölti az esztendő nagy részét, sokak számára a téli sportok csak időszakos tevékenységek, aztán esetleg jön a kapkodás. Van-e dolgunk az év többi napján a balesetek megelőzése érdekében, fontos lenne tudatosabban készülni, vagy marad a kampányszerű formába lendülés?

Az emberek tényleg nem azzal töltik az idejüket az év ötvenegy hetében, hogy konditerembe járva hozzák vagy tartsák magukat fizikailag formában a síelésükre készülve. De a a térd oldalsó ínszalagjának sprain kezelése nem is ez a módja, valójában az egész évet átható aktív életmód — aminek része a heti két—három alkalommal végzett fizikai aktivitás — határozza meg, hogyan is teljesítünk a léceken.

Ha specifikusan nézzük, akkor a kerékpározás, a lejtőn való sétálás, a lépcsőzés mind olyan mozgásformák, amelyek a megfelelő pulzusintenzitás mellett megdolgoztatják a comb- és a fenékizmokat. A téli sportokat illetően kiemelten kell foglalkozni a törzsizmokkal is, az úgynevezett core izmok edzésére pedig a plank gyakorlatok kiválóan alkalmasak.

Bokatörés, ficam, rándulás utáni rehabilitáció gyógytornával

Vagyis azért is érdemes aktív életmódot élni, mert ha az év nagy részében lusták vagyunk, igencsak nagyot kockáztatunk, ha egyszerre tesszük ki magunkat jelentős terhelésnek? Azok, akik alapvetően is tudatosan, időt és energiát nem sajnálva foglalkoznak az egészségükkel, nagyon sokat tesznek azért, hogy a sérülési lehetőségeket a minimálisra csökkentsék.

Mi a teendőnk, ha mégis megsérülünk? Ha fájdalom a sternoclavicularis ízületben sérülés kicsi, és még a helyszínen vagyunk, akkor érdemes figyelni a testünket, és akár mérsékelni a terhelést, ugyanis a téli sportok extrém igénybevételt jelentenek, ilyen esetekben pedig a fájdalom rontja a figyelem minőségét, a további intenzív aktivitás pedig nagyon könnyen másodlagos, úgynevezett rásérülések kiváltója lehet.

C-vitamin ízületi betegségek kezelésére

Egy kisebb sérülés esetén is célszerű lehet kihagyni akár egy napot is, esetleg valamilyen gyorsrehabilitációs eszközzel beavatkozni. Viszont amennyiben a sérülés már akadálya a további sportolásnak, akkor a hazatérés után orvoshoz kell fordulni, és amíg fel nem tárul az oki háttér és nem történik meg a teljes gyógyulás, fel kell hagyni a mindennapi sporttevékenységgel is. Nem feledkezhetünk meg minden sportoló rémálmáról, a fejsérülésekről sem, ami a téli sportok esetén is komoly rizikót jelent.

Vannak egyértelmű helyzetek, amikor azonnal orvosra van szükség, de például, ha nem történik eszméletvesztés, nincsen látható külsérelmi nyom. Akkor is javasolt orvoshoz fordulni?

sérülés után megüti az ízületet ízületi fájdalom ujj deformáció

A fejsérüléseket komolyan kell venni, e kérdésben szigorú vagyok. Ha valaki a pályán esés vagy ütközés során erősebben megüti a fejét és eszméleténél marad, ám közvetlenül a baleset után vagy később szédülés, hányinger vagy indokolatlan álmosság jelentkezik nála, akkor már ott helyben azonnal orvoshoz kell fordulni. Mivel csak egy életünk van, az ilyen esetekben szabad akár feleslegesen is terhelni az ellátórendszert. Mindenképpen tisztázni kell, hogy történt-e károsodás, és ha igen, annak milyen sérülés után megüti az ízületet jellege és a mértéke.

Szeretném arra is felhívni a figyelmet, hogy itthon és nemzetközi szinten is sokan szednek prevenciós vagy terápiás jelleggel véralvadásgátló gyógyszereket, amelyekre a fejsérülések során különösen oda kell figyelni. A rehabilitáció időfaktorát és sikerességét milyen tényezők befolyásolják? Az időfaktort egyértelműen a sérülés jellege és súlyossága határozza meg. Egy csonttörés esetében ki kell várni a csont gyógyulási idejét, vagyis azt, hogy megfelelő csontos átépülés alakuljon ki.

A szalagsérüléseknél is sztenderd szakmai protokollok írják elő, hogy milyen módon és mennyi ideig szükséges rögzíteni a sérült részeket. Az ízületi ficamoknál is sztenderd protokollok szerint járunk el.

Téli sportok és baleset-megelőzés – interjú Dr. Sallai Imre ortopéd-traumatológussal

A gyógyulási idő általában négy—hat hét, ám térdízület és oldalszalag sérülések esetén nyolc, míg bizonyos csonttörések esetében akár tizenkét hét is lehet. A teljes gyógyuláshoz nyilván időre van szükség, viszont mégsem nehéz olyan hobbi- amatőr vagy profi sportolókat találni, akik betegen vagy sérülten sem állnak le… Az tényleg egy érdekes kérdés, hogy sokan miért szeretnék siettetni a gyógyulási folyamatot, és miért nem hiszik el, hogy a visszatéréshez valóban hosszabb időre van szükség.

A gyógyulási folyamatot sérülés után megüti az ízületet lehet gyorsítani, de bizonyos eszközök vagy technikák alkalmazásával támogathatjuk; a hideg-meleg terápiák, a krioszaunák, a szakemberek által alkalmazott és vezetett masszázs és köpölyözés mind jobbá és kellemesebbé tehetik a gyógyulás heteit.

Ezeknek jelentős része néhány hét alatt magától rendbe jön, de adódhatnak olyan sérülések is, amelyekkel okosabb mielőbb orvoshoz fordulni.

Másnap megoperálták és két héttel később ismét ott volt a meccsen játékosként. Hasonló történt Marc Marquez-zel a Honda csapat MotoGP bajnokával is, aki a felkarcsont törés után néhány hét múlva már újra motoron ült.

Sérülés után megüti az ízületet, Milyen faktorszámot válasszunk?

Sokakban felvetődhet a kérdés: miről is papolok én, amikor akár tizenkét hetes gyógyulási időkről beszélek? De jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az említett példák és számos más eset is az extremitás kategóriájába tartozik, ezeknél az eseteknél nem beszélhetünk egészséges és valóságos gyógyulási folyamatokról. E sportolóknak egy hatalmas sportbiznisz részeként kötelezettségei vannak, így nekik egyszerűen muszáj visszamenniük a pályára, ebben pedig a mögöttük lévő egészségügyi apparátus van a segítségükre.

Olyan eljárásokkal és technikákkal dolgoznak, amelyek lehetővé teszik, hogy e sportolók sérült állapotban is emberfeletti teljesítményt tudjanak nyújtani.

sérülés után megüti az ízületet problémák a boka

De ettől az ő csontjuk sem gyógyult meg, csak terhelésre alkalmas állapotba hozták, mesterséges rögzítő segítségével. Miért ne sportoljunk sérülten, és inkább várjuk meg a teljes gyógyulást? A sérült terület a legjobban akkor gyógyul, ha pihentetve és kontroláltan mozgatva van.

sérülés után megüti az ízületet terhelés alatt a térdízület fáj

Amennyiben túlzott terhelést kap, a gyógyulás lassul, és lehet, hogy panaszok maradnak vissza. Arról nem is beszélve, hogy a sérült terület kímélete miatt egy másik területet túlterhelhetünk, ami szintén fájdalmassá válhat. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy ha valaki rendszeresen sportol és egy sérülés ebben tartósan hátráltatja, az nem egy könnyű helyzet. Számára hogyan lehet könnyebb a felépülés időszaka? Az tényleg igaz, hogy a sportos életmódot élő emberek — legyenek profik vagy amatőrök — egy sérülés vagy műtét után szorongást élhetnek át amiatt, hogy nem tudnak a megszokott rutinjuk szerint jelen lenni a mindennapjaikban.

A velük való konzultációk során azt szoktam mondani, hogy a sérült testrészüket kímélve a testük többi részét edzhetik, dolgoztathatják.

Térd traumás sérülései

Például, ha valakinek combizomhúzódása van, akkor ne fusson vagy guggoljon, viszont a felsőteste edzésével karbantarthatja magát, kiadhatja magából a felesleges energiáit, megtarthatja a lelki egyensúlyát. Az a tapasztalatom, hogy a páciensek ezt egy nagyon jó kompromisszumként élik meg, és boldogok, hogy nem kell hetekig a tévé előtt feküdniük.

Az orvosok, amit lehet, megtesznek a betegekért, de mi az, amivel az utóbbiaknak hozzá kell járulniuk a saját gyógyulásukhoz?

Fáj a nyak? Lehet, hogy gyulladt!

Milyen gondolkodásmódra van szükség közös kezelés artrophone részükről?

Amikor megoperálok valakit, mindig azt mondom: vegye száz százaléknak azt az eredményt, amivel ő maga elégedett. Az általam elvégzett műtét ennek a negyven százalékát fogja adni, a többit ő fogja hozzátenni a műtét után helyesen elvégzett rehabilitációval. Nem a felelősség áthárításáról van szó, hanem arról a tényről, hogy az egyéni hozzáállásunk ilyen nagy mértékben határozza meg a rehabilitációnk és a gyógyulásunk sikerét.

A hozzáállásunkon múlik, hogyan kíméljük és fogadjuk el, hogyan indítjuk be újra a testünket, és ezáltal hogyan válik újra terhelhetővé.

Ez tényleg fejben dől el; dönthet valaki úgy, hogy az adott sérülést vagy műtétet traumaként éli meg, és így valóban nehezen szabadul a rossz érzéstől. Viszont dönthet úgy is, hogy ha egy kis ideig el is keseredik a helyzet miatt, átlendíti magát ezen az állapoton, és még ha nehézkes és lassú is a gyógyulási folyamat, elvégzi a megfelelő gyakorlatokat és betartja a rehabilitációs előírásokat. Tehát a páciensek részéről megvan a nyitottság és a befogadókészség az orvosok észrevételeire, tanácsaira?

Ízületek és minden csont fáj a menopauza után

És azt látom, hogy ez fordítva is igaz, aminek nagyon örülök. Ön mit sportol? Fiatalként korosztályos csapatokban fociztam a másod- és harmadosztályban, majd a gimnáziumi időszak végén és az egyetemi évek alatt meditációs jelleggel vágtam bele a hosszútávfutásba.

Sikeresen teljesítettem a maratoni távot is, ám az arra való felkészülés nem volt teljesen megfelelő, talán túlságosan is gyorsan akartam eredményt, így az élmény sem volt teljes.

A vérömleny kezelése

Ezt követően álltam rá a félmaratoni távokra. Később ortopéd sebészként szembesültem azzal, hogy ehhez a szakmához masszív fizikai állóképességre is szükség van, ezért konditermekben és crossfit-edzéseken fejlesztettem magam.

sérülés után megüti az ízületet a lábujjak ízületi gyulladása aki kezeli

Ortopédusként miért van szüksége masszív állóképességre? Csak egy példát említenék: volt olyan extrém hetünk is, amikor ötből négy nap reggel kilenc órakor mentük be a műtőbe, és kisebb szünetekkel ugyan, de csak este nyolc órakor jöttünk ki.

Orvosként nemcsak mentálisan, hanem fizikálisan is meg kell tudnom felelni ezekben a helyzetekben.

Lásd még